Knie overbelast

De functie van de dijbeenspier is om de knie te strekken. Dat betekent dat deze wordt gestrekt. De pees is het verlengstuk van de spier en in dit geval hecht hij zich aan je scheenbeen.
Uw dijbeenspier en de pees over de patella worden daarom intensief gebruikt voor zowel het opstappen als landen tijdens het springen en rennen. De pijn die je voelt als je lijdt aan een springersknie, kan worden veroorzaakt door overbelasting van de knie door repetitieve bewegingen die de pees belasten. In feite kan elke toename van het activiteitsniveau dat de tolerantie van het peesweefsel overschrijdt, leiden tot je knie overbelast. Met de leeftijd wordt de knieschijf stijver. Dit kan het risico op letsel vergroten. Wanneer je jouw knieschijfpees overbelast, raakt deze ontstoken – een steriele ontsteking die zwelling en pijn in het gebied veroorzaakt.

Symptomen

Pijn in het onderste deel van de knieschijf is een veel voorkomend symptoom als je een springersknie heeft. Het wordt meestal veroorzaakt aan het begin en einde van fysieke activiteit. De pijn neemt meestal af als je knie opwarmt. Sommige mensen zullen pijn ervaren bij het uitvoeren van alledaagse activiteiten zoals trappen op en af lopen. Het is belangrijk om deze symptomen serieus te nemen. Als ze worden genegeerd en de pees van de knie overbelast blijft, wordt het letsel erger. Als je pijn zich aan de binnenkant van de knie bevindt in plaats van in het voorste onderste deel van je knieschijf, is het mogelijk dat je last hebt van pes anserine bursitis in plaats van een springersknie.

Diagnose en behandeling

Omdat de knie van een springer wordt veroorzaakt van overbelasting, moet je beginnen met het vermijden van activiteiten die de knie overbelast. Dit omvat meestal spring-, trap- en hardloopactiviteiten. Door je knie te ontlasten, laat je je lichaam aan de slag met het genezen van spier- en peesbeschadigingen.

Rehabilitatie

Revalidatie is belangrijk – naast pijnverlichting. Als je last hebt van springersknie en je wilt terugkeren naar de activiteiten die jouw blessure hebben veroorzaakt (bijv. sporten), dan is er geen manier om revalidatieoefeningen te doen. Om de knie van een springer te herstellen, moet speciale nadruk worden gelegd op langzame en zware krachtopbouwende oefeningen, evenals op oefeningen voor het strekken van de bovenbeenspieren. Het is belangrijk dat je de belasting van jouw knieschijfpees niet te snel verhoogt. Extra mobiliteits- en flexibiliteitsoefeningen zullen je helpen om optimale omstandigheden te creëren voor de knieschijf om in te werken en toekomstige blessures te voorkomen.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*